Zákon o dani z finančných transakcií (ZDFT) patrí medzi najdiskutovanejšie novinky v slovenskom daňovom systéme. Množstvo praktických aj koncepčných otázok vyvoláva aj výklad ustanovení o preúčtovaných nákladoch, teda nákladoch, ktoré jedna osoba „refakturuje“ inej osobe.
V tomto článku sa pozrieme na kľúčovú výkladovú dilemu:
Vzniká povinnosť platiť transakčnú daň aj pri preúčtovaných nákladoch medzi tuzemskými osobami? Alebo len v prípade zahraničných platieb?
📌 Geografická podmienka: „výkon činnosti v tuzemsku“
ZDFT v § 3 ods. 1 viaže vznik daňovej povinnosti na „výkon činnosti v tuzemsku“ – čo je podmienka, ktorá sa výslovne uvádza pri zahraničných osobách.
Podľa nášho výkladu má táto geografická podmienka význam len vtedy, ak existuje aj iná činnosť vykonávaná mimo SR. Teda najmä v prípade, ak sa analyzuje daňová povinnosť zahraničného subjektu.
Naopak, pri tuzemských osobách táto podmienka nemá zmysluplné uplatnenie – ide totiž o osoby, ktoré už svojou povahou vykonávajú činnosť v SR. V takom prípade by bolo uplatnenie dane na preúčtované náklady bez zákonného základu.
⚖️ Právny záver: ZDFT sa nemá vzťahovať na tuzemské preúčtovania
Na základe systematickej analýzy zákona aj jeho novelizačnej histórie dospievame k záveru:
Preúčtované náklady majú byť predmetom tranakčnej dane výlučne v prípade zahraničných osôb a platieb, ktoré spĺňajú podmienku „výkonu činnosti v tuzemsku“.
Tento výklad podporuje aj spoločná správa výborov NR SR k novele ZDFT, ktorá potvrdzuje legislatívny zámer obmedziť režim preúčtovaných nákladov len na zahraničné prípady.
❗ Prečo na tom záleží?
Rozšírenie výkladu na tuzemské osoby a ich preúčtovania:
-
nemá oporu v texte zákona ani v dôvodovej správe,
-
predstavuje neprimerané rozšírenie daňovej povinnosti, ktoré presahuje zákonné zmocnenie,
-
vytvára právnu neistotu a riziko retroaktívneho výkladu, čo je v rozpore s princípmi právneho štátu.
🎙️ Odborná diskusia SKDP
Túto tému som prezentovala aj počas panelovej diskusie na Metodickýxh dňoch Slovenskej komory daňových poradcov. Diskusia ukázala, že ide o tému, pri ktorej je potrebné jednoznačné legislatívne vyjasnenie – najmä vo svetle neformálnych výkladov zo strany MF SR.
📄 Kompletný článok si môžete prečítať v bulletine SKDP 2/2025 (str. 17–22):
👉 Stiahnuť článok (PDF)